Voor 15:00 besteld, VANDAAG verzonden!

Stoplichten, officieel verkeerslichten genoemd, zijn een cruciaal onderdeel van het verkeersmanagement in steden en dorpen wereldwijd. Maar hoe worden deze onmisbare objecten eigenlijk gemaakt? In dit artikel duiken we in het productieproces van stoplichten.

Materialen en componenten

De productie van een stoplicht begint met de keuze van materialen en componenten. De meeste verkeerslichten zijn gemaakt van:

  • Duurzaam en weerbestendig kunststof of aluminium voor de behuizing
  • LED-lampen die zorgen voor heldere, zichtbare en energiezuinige verlichting
  • Elektronische besturingssystemen om de lichten te reguleren
  • Reflecterende lenzen die de zichtbaarheid van het licht vergroten

Verkeerslicht 230V groen met LED

Verkeerslicht 230V groen met LED
221230

  • Kleur: groen
  • LED
  • 200° draaibaar
€ 145,00 excl. btw € 175,45 incl. btw
Bekijk en Bestel >>

Verkeerslicht 24V groen-rood met LED

Verkeerslicht 24V groen-rood met LED
220424

  • Kleur: groen-rood
  • LED
  • 200° draaibaar

Regular Price € 243,00 excl. btw

€ 210,00 excl. btw € 254,10 incl. btw
Bekijk en Bestel >>

Verkeerslicht 230V groen-geel-rood met gloeilamp

Verkeerslicht 230V groen-geel-rood met gloeilamp
222305

  • Kleur: groen-geel-rood
  • 40 W
  • Grote fitting E27
€ 137,50 excl. btw € 166,38 incl. btw
Bekijk en Bestel >>

Vormgeving en assemblage

Zodra alle materialen en componenten zijn geselecteerd, begint het proces van vormgeving en assemblage.

  1. Gieten van de behuizing: De behuizing wordt meestal gemaakt door een proces van spuitgieten. Hierbij wordt gesmolten kunststof of metaal in een mal geïnjecteerd die de vorm van het stoplicht heeft.
  2. Installatie van de verlichting: LED-lampen worden op hun plaats in de behuizing geïnstalleerd. Deze lampen zijn duurzaam en hebben een lange levensduur, wat betekent dat ze niet vaak vervangen hoeven te worden.
  3. Toevoeging van elektronica: Het elektronische besturingssysteem wordt toegevoegd. Dit systeem zorgt ervoor dat de lichten op het juiste moment aan en uit gaan en synchroniseert met andere verkeersmanagementapparatuur.
  4. Aanbrengen van lenzen: Reflecterende lenzen worden geplaatst voor de LED-lampen om de zichtbaarheid te vergroten en om te zorgen dat het licht in de juiste richting schijnt.

Testen en kwaliteitscontrole

Elk stoplicht moet grondig worden getest voordat het wordt geïnstalleerd. Dit zorgt ervoor dat het licht correct functioneert en aan alle veiligheids- en kwaliteitsnormen voldoet. Tijdens dit proces wordt het stoplicht onderworpen aan:

  • Functietests: om de werking van de LED-lampen en het besturingssysteem te controleren.
  • Weerbestendigheidstests: om te zorgen dat het stoplicht bestand is tegen regen, sneeuw, hitte en andere weersomstandigheden.
  • Duurzaamheidstests: om de levensduur van het stoplicht en zijn componenten te beoordelen.

Integratie in verkeerssystemen

Bij Portacon begrijpen we dat een stoplicht meer is dan alleen een standalone product. Het moet worden geïntegreerd in een breder verkeersmanagementsysteem. Daarom bieden we naast stoplichten ook slagbomen, poortopeners en andere toegangstechnieken aan om een naadloze verkeersregulatie te garanderen.

Conclusie

Het maken van een stoplicht is een gecompliceerd proces dat precisie en aandacht voor detail vereist. Van de selectie van duurzame materialen tot grondige kwaliteitscontroles, elk aspect van de productie zorgt ervoor dat we op deze essentiële verkeerstools kunnen vertrouwen. Voor een compleet assortiment van verkeersregulatie- en toegangstechnieken is Portacon de ideale partner.