REPHALT 0/4 STEENSLAG Reactief koud asfalt Biobased, zak 14 kg
VI101003
direct leverbaar
- Biologisch
- Kant en klaar
- CO2 reducerend
REFUG 100 MINI Koude voegvuller, patroon 285 g incl. mengtuit
VI101017
direct leverbaar
- Natuurlijke koolzaadolie
- Blijvende elasticiteit
- CO2 reducerend
VIA MULTICLEAN Bitumen reiniger biologisch, spuitbus 400 ml
VI106001
direct leverbaar
- Multifunctioneel
- Zeer effectief
- Biologisch afbreekbaar
VIALIT TESTRA Zwart split 1-3 mm voor afstrooien Refug, zak 25 kg
VI106050
direct leverbaar
- Eenvoudig verwerkbaar
- Fijne structuur
- Eenvoudig afstrooien
Asfalt bitumen kit
AB310
direct leverbaar
- Makkelijk te verwerken
- Voor beton en asfalt
- Flexibel en duurzaam
REFUG 2K+ verharder, blik 5 kg voorzien van schenkdop
VI101011
direct leverbaar
- Duurzaam product
- Zonder oplosmiddelen
- Veelzijdig toepasbaar
Sleepvoet voor verwerken Refug 2K
VI107006
direct leverbaar
- Praktische oplossing
- Net resultaat
- Gebruiksvriendelijk
Koud asfalt
Even snel een gat, barst of scheur in het asfalt of beton van jouw oprit, parkeerterrein of toegangsweg repareren? Dat kan met Als leverancier van toegangstechnieken zoals verkeerspalen, slagbomen en poortopeners weet Portacon hoe belangrijk het is om gaten in het wegdek na het aanbrengen van wegmeubilair mooi af te kunnen werken. Portacon levert deze en andere toegangstechnieken in de vorm van complete installatiekits voor de doe-het-zelver. Door koud asfalt mee te leveren, helpt Portacon die doe-het-zelver om de installatie van bijvoorbeeld een verkeerspaal netjes af te ronden. Met koud asfalt van Portacon repareer je het asfalt of beton rond je verkeerspaal of andere installatie, nadat je die hebt aangebracht. Want bij zo’n klus ontstaat er onvermijdelijk een gat in het beton of asfalt. Koud asfalt wordt ook wel reparatie-asfalt genoemd en bestaat uit een mengsel van bitumen en split. Een ander woord voor split is breuksteen. Die term maakt direct duidelijk dat split gebroken stenen zijn. Als onderdeel van koud asfalt moet je hierbij denken aan kleine stukjes natuursteen. Die natuursteen is gewonnen uit een steengroeve. Door het breken van grotere natuurstenen ontstaan er kleine brokjes steen met hoekige vormen. Samen met het bitumen – een stroperige, op aardolie gebaseerde vloeistof – vormen die hoekige stenen brokjes de hoofdbestanddelen van koud asfalt. Aan het mengsel van bitumen en split wordt een bindmiddel toegevoegd. Na contact met water hardt dit bindmiddel snel en volledig uit, zodat het asfalt goed blijft zitten. Koud asfalt hoeft hierdoor niet eerst te worden opgewarmd en daarna weer afgekoeld om voldoende uit te harden. Na volledige uitharding heeft een mengsel van bitumen, split en bindmiddel een stabiliteit die niet onder doet voor die van warm bereide asfaltmengsels. Het is wel aan te raden om de ondergrond van het stuk beton of asfalt dat je met koud asfalt wilt repareren, eerst te behandelen met een primer. Het koud asfalt hecht daardoor beter aan de onderlaag waarop het wordt aangebracht. In plaats van bitumen kan ook plantaardige olie als bestanddeel van koud asfalt worden gebruikt. Het koud asfalt van Portacon bestaat voor een groot deel uit koolzaadolie. Koolzaadplanten nemen tijdens de groei veel koolstofdioxide (CO2) uit de lucht op. Door koud asfalt op basis van koolzaadolie te gebruiken, lever je een bijdrage aan de strijd tegen de opwarming van de aarde. Die opwarming wordt immers grotendeels veroorzaakt door CO2 in de atmosfeer. De werkwijze bij het aanbrengen van koud asfalt kan per type of merk iets verschillen, dus raadpleeg altijd eerst de bijbehorende handleiding of instructievideo. Onderstaand stappenplan is van toepassing op het koud asfalt van Portacon. In grote lijnen geldt dit stappenplan voor elk soort koud asfalt. Veeg de onderlaag van het gat, de breuk of de scheur in het beton of het asfalt dat je met koud asfalt wilt repareren schoon met een bezem. Verwijder alle losse stukken en eventuele restanten van andere reparatiemiddelen. Hierna kun je de ondergrond eventueel behandelen met een primer (kleefmiddel). Dit zorgt op elke ondergrond voor een betere hechting van koud asfalt. Vul het gat in het beton of asfalt met behulp van een troffel zo gelijkmatig mogelijk uit met koud asfalt. Gebruik hierbij zoveel koud asfalt, dat een klein laagje ervan boven de rand van het te repareren gat uit komt. Druk het koud asfalt daarna met de troffel zo aan, dat dit tot de rand van het gat wordt verdicht. Strooi het koud asfalt vervolgens licht af met schoon brekerzand. Dit voorkomt dat het koud asfalt blijft plakken aan gereedschap of – later – autobanden. Zit het gat mooi dicht met gelijkmatig en fijnmazig verdeeld koud asfalt? Besproei dit dan met water. Het koud asfalt hardt nu direct uit. Na uitharding moet je het koud asfalt opnieuw verdichten (gelijkmatig aandrukken). Dit kun je bij kleinere oppervlaktes gemakkelijk met de hand doen. Gebruik hiervoor een stamper. Bij grotere oppervlaktes kun je een trilplaat of wals gebruiken om het koud asfalt machinaal te verdichten. Na uitvoering van dit stappenplan kun je het gerepareerde wegdek direct vrijgeven voor gebruik. Heb je nog vragen over de aanschaf of de toepassing van koud asfalt? Neem dan vrijblijvend contact op met Portacon, uw totaalleverancier van toegangstechnieken en toegangsautomatisering.Wat is koud asfalt?
Hoe breng je koud asfalt aan?
Stap 1 Maak het wegdek bezemschoon
Stap 2 Verdeel het koud asfalt over het te repareren wegdek
Stap 3 Besproei het koud asfalt met water
Stap 4 Verdicht het koud asfalt