Om de juiste poortopener te kiezen, moet u eerst weten welk type poort of deur dat u heeft of wilt aanschaffen. Denk hierbij aan:

  • draaipoorten
  • schuifpoorten
  • garagedeuren

Draaipoorten

Draaipoorten kunnen geautomatiseerd worden met drie soorten motoren: lineaire motoren, knikarmmotoren en ondergrondse motoren.

Een lineaire poort- of hekopener heeft een spindel of cilinder die in- of uitschuift, waardoor de poortvleugel in beweging komt. De uitschuiflengte van de spindel (de slag) bepaalt de grootte van de poortvleugel. Hoe groter de slag, hoe breder en zwaarder de poortvleugel kan zijn. Een lineaire poortopener wordt bevestigd aan de kant waar de poortvleugel naar toe draait. Meestal is dat de binnenkant. Een lineaire hekopener kan snel en eenvoudig worden gemonteerd.

poortopener beauty detail

Een lineaire poortopener werkt alleen wanneer deze op één lijn met de poortvleugel is gemonteerd. Hangen uw poortvleugels tussen grote gemetselde kolommen? Dan is het lastig om de hekopener op één lijn met de poortvleugels te monteren en kunt u beter een hekopener met knikarmmotor kiezen. Een knikarmmotor opent de poortvleugel door deze naar binnen te trekken. De motor wordt aan de binnenkant van de poortpaal of gemetselde kolom bevestigd, de knikarm aan de poort zelf. De knikarm bestaat uit twee delen die in het midden scharnieren. Een poortopener of hekopener met knikarmmotor kan snel en eenvoudig op uw poort worden gemonteerd.

Een poort- of hekopener met ondergrondse motor wordt aangebracht onder het draaipunt van de poort, in een roestvrijstalen motorbak. Deze motorbak wordt in beton verankerd en afgesloten met een deksel. Deze aandrijving werkt alleen goed wanneer de motoras precies onder het draaipunt van de poort zit. Het voordeel van een ondergrondse hekopener is dat de aandrijving bijna onzichtbaar kan worden weggewerkt. Heeft u al een draaipoort geïnstalleerd en zoekt u daar de meest geschikte aandrijving voor? In verband met de maatvoering is een ondergrondse poortopener dan meestal moeilijk toepasbaar. Bij een nieuwe poort kunt u op voorhand rekening houden met de plek waar de ondergrondse poortopener moet komen.

No products found

Schuifpoorten

Het automatiseren van schuifpoorten is eenvoudig. Over de hele lengte van de poort wordt een tandlat gemonteerd. De tandlat is in twee soorten verkrijgbaar: verzinkt metaal of nylon. De nylon versie laat een schuifpoort bijna geruisloos lopen. De schuifpoortopener wordt tussen de poortportalen en naast de poort op een betonfundering gemonteerd. Een tandwiel drijft de tandlat aan, waardoor de poort kan bewegen.

Op de tandlat wordt aan de voor- en achterzijde een aanslag gemonteerd, die de poort op het juiste moment laat stoppen. Bij een mechanische aanslag is de hekopener voorzien van een veer die bij aanraking van de aanslag de motor laat stoppen. Er kan ook een magnetische eindschakelaar worden aangebracht, die door de schuifpoortopener wordt herkend en de poort laat stoppen.
Sommige schuifpoortopeners zijn voorzien van een frequentieregelaar die een zachte start en een zachte stop van de poort mogelijk maken.

Inklembeveiliging van schuifpoorten

Schuifpoorten brengen een hoog risico op inklemming met zich mee. Met behulp van veiligheidsaccessoires zoals contactlijsten, fotocellen en overdrachtsystemen kan dit risico worden weggenomen.
Een contactlijst is een strip op de schuifpoort die deze bij aanraking onmiddellijk laat stoppen. Een fotocel bestaat uit een zender en ontvanger. Bij gevaar voor inklemming onderbreekt de betreffende persoon het signaal tussen de zender en ontvanger, waardoor de schuifpoort direct stil valt en terug keert. Het contact tussen de inklembeveiliging en de schuifpoortopener kan zowel via een bedrading als draadloos verlopen. Voor een draadloos contact is een overdrachtsysteem nodig.

Garagedeuren

Een garagedeur kan een kanteldeur, een sectionaaldeur of een dubbele openslaande deur zijn.
Een kanteldeur en (kleine) sectionaaldeur kan worden aangedreven door een plafondmotor aan een rail. Deze rail is voorzien van een ketting of getande riem die een ‘wagentje’ voortbeweegt. Dit wagentje neemt de deur bij het openen en sluiten mee. De kettingaandrijving is de goedkoopste variant en de getande riemaandrijving de kwalitatief betere uitvoering. De motoren werken op 24 V dc gelijkspanning en kunnen hierdoor direct reageren als er zich een obstakel onder de deur bevindt.
Industriële sectionaaldeuren worden vaak voorzien van een opsteekmotor die over de as van de deur geschoven wordt. Een opsteekmotor wordt daarom ook wel een asmotor genoemd.

Ook dubbele openslaande garagedeuren, die vaak van hout zijn gemaakt, kunnen worden geautomatiseerd met een plafondmotor, in combinatie met een zogenoemde V-kit. De V-kit bestaat uit twee stangen die aan het wagentje en de deurbladen worden gemonteerd. Bij het openen en sluiten bewegen de stangen de deurbladen. Nadeel van dit systeem is dat de deur niet vloeiend opent en sluit en dat de deurbladen aan de bovenzijde worden geblokkeerd.

U kunt dubbele openslaande garagedeuren het beste laten aandrijven door een lineaire elektromechanische motor, waarmee ook poortvleugels worden geopend.
Het enige nadeel is dat lineaire openers bij geopende deuren de doorgang iets verkleinen, omdat deze motoren tussen de deuren zitten.

Stel uw vraag

Deze website maakt gebruik van cookies: meer informatie