Voor 15:00 besteld, vandaag GRATIS verzonden!

Wilt u dat een poort of slagboom automatisch opengaat wanneer er een voertuig voor staat? Dan heeft u een detectielus nodig die het voertuig kan detecteren. Detectielussen worden onder andere gebruikt voor

  • toegangsautomatisering (in- en uitrijden bij poorten en slagbomen)
  • in het verkeer (zoals bij verkeerslichten)
  • Het activeren en beveiligen van automatische verkeerspalen

Voertuigdetectie met een detectielus

Voertuigdetectie is een systeem dat uit de volgende onderdelen bestaat:

Deze detectielus vormt een inductief of magnetisch veld waardoor in combinatie met de detectielussturing voertuigen waargenomen kunnen worden.

proloop detectielus versterker bircher tek

Lussen in twee afmetingen

Portacon levert detectielussen in twee afmetingen. Deze kunnen op verschillende manieren worden aangelegd. Meestal wordt een detectielus aangelegd in een vierkante of rechthoekige vorm. De goede werking van een detectielus is afhankelijk van verschillende factoren. Zo moet bijvoorbeeld rekening worden gehouden met andere elektrische bekabeling, metalen voorwerpen en bewapening in vloeren.

Een detectielus in een oprit met klinkers of asfalt

Is uw oprit bestraat met klinkers? Dan is het relatief eenvoudig om een detectielus bij uw poort of slagboom aan te leggen. U verwijdert de bestrating en kunt vervolgens de lus aanleggen. De lus komt ongeveer 3 tot 3,5 cm diep in het zandbed te liggen. U brengt een laagje zand op de lus aan en legt de bestrating weer terug. In asfalt moet u eerst ruimte (sparing) voor de detectielus frezen. Nadat u de detectielus in de sparing heeft gelegd, zult u de sparing weer moeten repareren. Voor dit doel levert Portacon speciale asfaltbitumen en reactief koud asfalt. Hiermee kun u uw oprit weer netjes in de oorspronkelijke staat terugbrengen.

No products found

Een lus in combinatie met toegangscontrole

Wilt u uw bedrijfsterrein afschermen voor vreemde voertuigen? Maar er tegelijkertijd voor zorgen dat uw medewerkers, leveranciers en andere vertrouwde bekenden ongehinderd door de poort of slagboom kunnen? Kies dan voor een detectielus in combinatie met kentekenherkenning door een camera. Dit levert de meest efficiënte toegangsbeveiliging op.
Bekende, reeds geregistreerde voertuigen die voor de poort of slagboom staan worden eerst door de detectielus waargenomen en vervolgens door de camera herkend. De poort of slagboom gaat direct open, zonder dat de bestuurder een pasje of badge voor een proximitylezer hoeft te houden of een code hoeft in te toetsen. Bij een vreemd kenteken zal de poort of slagboom uiteraard dicht blijven. Natuurlijk zijn er diverse andere mogelijkheden om uw poort of slagboom te bedienen. Zie voor meer informatie hierover ons assortiment Toegangsbeheer.

Veiligheidslussen onder slagbomen en verkeerspalen

Detectielussen worden ook gebruikt voor veiligheidsdetectie. Een detectielus onder een slagboom detecteert een voertuig en zorgt er voor dat de slagboom niet sluit zolang zich een obstakel onder de boom bevindt. Om een automatische verkeerspaal te beveiligen tegen foutieve activering als er een voertuig boven de paal staat gebruikt men ook een detectielus. Zelfs bij spanningsuitval zal het voertuig beveiligd zijn tegen het ongewenst omhoog komen van de verkeerspaal.

bircher slagboom detectielus

De noodzaak van een detectielus

Maak je bij jouw toegangsbeveiliging of parkeerbeheer gebruik van slagbomen, poortopeners of verkeerspalen? En wil je dat die flexibel en ‘just in time’ reageren op uitrijdend verkeer? Combineer deze toegangstechnieken dan met detectielussen. Zodra er een auto over een detectielus rijdt, gaat de slagboom omhoog, de poort open of de verkeerspaal omlaag. Dat wil je meestal niet met voertuigen die de toegang tot jouw terrein naderen, maar wel met (vracht)auto’s die jouw terrein verlaten. Bij voldoende parkeerruimte kan het verkeer op jouw terrein dan lekker doorstromen. Om onbevoegden ondertussen buiten te houden kun je de detectielus voor uitrijdend verkeer combineren met toegangscontrole voor inrijdend verkeer. Op die manier gaan gemak en veiligheid hand in hand.

Met de toegangstechnieken van Portacon kun je veiligheid, gastvrijheid en gemak optimaal combineren. We leveren detectielussen in twee afmetingen en daarnaast ook verschillende soorten detectielusversterkers.

No products found

Voertuigdetectie met een detectielus

De detectielus heeft als functie om een voertuig dat bijvoorbeeld een slagboom, verkeerspaal of stoplicht nadert tijdig te detecteren. Niet alleen met als doel om de doorstroming te bevorderen, maar ook om het voertuig te beveiligen. Denk hierbij aan een auto die onder een slagboom of boven een verkeerspaal staat. Dankzij de detectielus herkent de slagboom of verkeerspaal de auto en zal die niet omlaag of omhoog gaan, zolang de auto op dezelfde plek blijft staan. Dit voorkomt dat de auto door de slagboom of verkeerspaal wordt beschadigd. Met deze oplossing voorkom je tegelijk ook schade aan de toegangstechniek zelf.

Als systeem bestaat voertuigdetectie uit de volgende onderdelen:

  • detectielus
  • lusdetector (detectielusversterker).

De detectielus creëert een inductief of magnetisch veld dat door de lusdetector wordt bewaakt en geëvalueerd. Zodra dit magnetisch veld in aanraking komt met een metalen voertuig zoals een personenauto, heftruck of vrachtwagen, zal het systeem van voertuigdetectie dit signaleren.  

Detectielussen in twee afmetingen

Detectielussen kunnen op verschillende manieren worden aangelegd. Meestal gebeurt dat in een vierkante of rechthoekige vorm. Belangrijk is wel dat een detectielus zo wordt aangelegd, dat verstoring door andere metalen voorwerpen in de directe nabijheid wordt voorkomen. Denk hierbij aan andere elektrische bekabeling en bewapening in vloeren.

Portacon levert detectielussen in twee afmetingen:

  • één van 6 meter lengte voor smalle opritten
  • één van 10 meter voor brede opritten.

verkeerspaal rise vigilant 500

Detectielussen onder klinkers of in asfalt

Om een detectielus aan te leggen zul je in de meeste gevallen de bestrating van jouw oprit of parkeerterrein open moeten breken. Bij klinkers als bestrating is dat relatief eenvoudig. Je haalt de klinkers weg en graaft de detectielus op een diepte van ongeveer 3 tot 3,5 centimeter in het zand. Je maakt de zandlaag boven de lus weer mooi vlak en legt de klinkers weer op hun plek.

In het geval van een bestrating van asfalt heeft het aanleggen van een detectielus wat meer voeten in de aarde. Je moet dan eerst een sparing voor de lus in het asfalt frezen. Vervolgens leg je de detectielus in de sparing. Daarna kun je de sparing repareren met bitumen. Portacon levert voor dit doel speciale asfaltbitumen en reactief koud asfalt. Hiermee breng je je oprit of parkeerterrein weer in de oorspronkelijke staat terug.

bircher poller detectielus

Detectielussen en toegangscontrole

Je kunt een detectiesysteem gebruiken om voertuigen zonder nadere identificatie direct door een slagboom of poort te laten rijden. Dit is voor uitrijdend verkeer een prima oplossing, omdat je voertuigen die al op jouw terrein stonden geparkeerd niet opnieuw hoeft te identificeren. Benieuwd hoe je een detectielus aanlegt

Maar toegangstechnieken zoals een poortopener, slagboom of verkeerspaal zijn juist bedoeld om de toegang te controleren. Je zult daarom in de meeste gevallen op zoek zijn naar een combinatie van detectie voor uitrijdend verkeer met toegangscontrole van voertuigen die jouw (parkeer)terrein naderen. Die combinatie kun je op verschillende manieren invullen. Bijvoorbeeld door de detectielus te combineren met kentekenherkenning via een camera. Maar denk ook aan andere toegangscontrolesystemen zoals:

Een detectielus bij het uitrijden van het terrein

Ook bij het uitrijden van uw terrein levert een detectielus het nodige gemak. Wanneer de lus een voertuig waarneemt, zal de poort of slagboom vanzelf open gaan. U kunt de detectielus desgewenst ’s nachts met behulp van een tijdklok uitschakelen.

No products found

Uitrijden versus inrijden met een detectielus

Voor het uitrijden gebruik je dus de detectielus, terwijl je voor het inrijden kentekenherkenning, een proximitybadge of een intercomsysteem toepast. Toegangsbeveiliging betekent immers dat niet iedereen zomaar jouw (parkeer)terrein op mag rijden, maar dat alle naderende voertuigen eerst worden geïdentificeerd alvorens de slagboom of poort voor hen open gaat of de verkeerspaal de grond in zakt. Iedereen die met jouw toestemming op jouw terrein parkeert, mag daar altijd zonder nadere plichtplegingen wegrijden. En daar doet de detectielus zijn werk; die zorgt ervoor dat niemand bij het uitrijden onnodig hoeft te wachten voor een afgesloten uitrit.

bircher schuifhek detectielus

NOG VRAGEN, NEEM DAN CONTACT MET ONS OP:

Bij Portacon kun je terecht voor toegangsbeveiliging en toegangscontrole op maat. Kies in onze webshop de toegangstechniek die het beste bij jouw situatie past.

Op werkdagen zijn we bereikbaar van 8:00 - 17:00 uur.

Email: @Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Tel: 0548-542590
Whatsapp: 0548-542590